HUKUM MAKAN ULAT SAGU DALAM ISLAM


HUKUM MAKAN ULAT SAGU DALAM ISLAM




1- Mak oii Danny, laku betul Ulat Mulong nie yer? Apakata kita buat bisnes Ulat nih?
2- Aku masak sangat dah tentang lokasi kat mana tempat ulat nih membiak dengan banyaknya...
3- Apsal jauh sangat nih, Austin?  - Sabar ler, kita dah nak sampai nie..
4- tadaa..ini dia..  - Ulat sampah nie nak buat apa?!! Sapa yang nak beli?!! Bongokkkk!!!


HUKUM MAKAN ULAT SAGU DALAM ISLAM"Rupa-rupanya masih wujud kekeliruan dalam masyarakat kita berhubung hukum makan si-at atau ulat mulong atau ulat batang sagu ini. Dalam mazhab Syafi`i yang diamalkan kita zaman berzaman di rantau sebelah sini, segala macam ulat dihukumkan haram memakannya. 
Yang diistisna` (dikecualikan) hanyalah ulat yang terwujud dalam cuka atau buah-buahan yang sukar hendak dibezakan apa lagi untuk dibuang, yang dimakan bersama-sama cuka atau buah-buahan tersebut (yakni lebih tepat diistilahkan sebagai "termakan bersama-sama iaitu yang dimakan adalah buah sedangkan ulatnya ikut termakan sekali". Jadi menjadi satu syarat yang ianya dimakan bersama - sama buah tersebut kerana sukar hendak dibezakan dan dibuang. Jika ulat-ulat tersebut boleh dipisahkan dari buah-buahan, maka tetaplah hukumnya haram dimakan. Perkara ini dibincangkan dalam kitab-kitab fiqh mu'tabar dalam mazhab seperti "Minhajuth Tholibin" halaman 130 dan 132 serta syarahnya pada "Tuhfatul Muhtaj" juzuk 9 halaman 369 dan 445. Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama besar pengarang kitab "Sabilal Muhtadin" dengan jelas pada juzuk 1 halaman 38 menyatakan sebagai berikut:- Bahawasanya telah dinashkan oleh ulama atas bahawasanya tiap-tiap ulat, dan jika ada ia suci pada ketika hidupnya sekalipun, HARAM memakan dia.
Ulama-ulama Sarawak termasuklah almarhum Shohibus Samahah Datuk Haji `Abdul Qadir Hasan, turut tidak ketinggalan mengeluarkan fatwa mengenai haramnya memakan ulat mulong ini. Malangnya ada sebilangan kecil masyarakat Islam yang masih tidak mendengar beduk mengenai haramnya makan ulat mulong menurut mazhab Syafi`i. Kepada penggemar ulat mulong, maka ketahuilah bahawa makan ulat mulong itu adalah haram hukumnya sebagaimana haramnya makan ular dan katak dan beruk dan kera menurut mazhab Syafi`i. Jadi eloklah berhenti dan jika dikatakan rasanya seperti rasa udang, maka eloklah beli udang dan makanlah udang."
(sumber artikel dari http://halaqah.net/v10/index.php?topic=12096.0)
Haa...clear sudah kan pasal hukum memakan ulat mulong bagi orang Islam?

Ulat Mulong, Si'et, Ulat Sagu dan macam2 lagi spesis nama yg diberikan oleh penduduk pribumi di Borneo dan tempat2 lain di dunia nie, sebenarnya ialah larva Kumbang Capricorn yg suka mkn daun palma mcm pokok Sagu & Kelapa, kumbang nie suka btelur dalam batang sagu & kelapa kerana anak2nya (ulat ler tu) suka makan batang sagu...rupa ulat nie comey la sikit..bulat2 gitu. mcm yg saya lukis tu..XD tradisi memakan ulat sagu sangat terkenal dikalangan masyarakat Melanau di Sarawak. Err..saya Melanau Islam, tak boley la makan ulat nie...:P