Berakhirnya Embun Pagi 2012


*(tajuk hanya rekaan semata-mata, tiada kena-mengena dengan jalan cerita...hehe!)

"Ahhh...sudah, lupa bawak handphone pulak! Nak patah balik ke tak nie..emmm...", aku berbisik sendirian, sambil mata aku meliar ke arah pagar rumah yang hanya beberapa meter dari tempat aku berdiri. baru jer 4-5 langkah sebenarnya. Lama juga aku berbuat begitu.
Ada la dalam 20 minit 45.3 saat...disebabkan perasaan berbelah-bagi. Nak masuk rumah & ambik handphone ke tak?
....................................
.................
.............
.....
"ahhh...
malaslah!" 
(-_-"...pemalas tahap gaban



Malas nak masuk rumah balik, aku buat keputusan merayau di pasar...pasar apa-apa la pun...
pasar ikan, pasar sayur, pasar raya, pasar minggu...janji namanya bermula dari pasar...bukannya berakhir dengan pasar seperti 'Denpasar'.

Sedang aku berjalan...terserempak la dengan orang tua nie...
"Nak...beli kuih, Nak! Kuih karipap, kuih cakoi, kuih gelang, kuih batik, kuih-muih, kueh tiaw goreng....bla!bla!bla!"
Entah ler...bila orang tua nie nak abis promote kuih-kuih yang memang takde senarai dalam view aku terhadap bakul kuih beliau. (bahasa dalam)
Dah ler gigi pun jarang-jarang...berbuih-buih pulak tu...pasti meloyakan tekak sapa-sapa ajer yang melihatnya...
tapi...perut mengatakan kepada aku...."I'm Hungry....." lantas...aku bertanya...



"Pakcik....berapa harga kuih nie Pakcik?"
Orang tua tu diam sebentar dan memandang ke dalam bakul kuih-muih yang kononnya hot dan cool...

Aku menunggu sambil mencapai dompet dari poket aku.

Agak lama jugak orang tua tu tunduk meneliti kuih-muihnya...diam dan tenang.

"Pakcik...berapa harga kuih cakoi nie pakcik?" aku mula hilang sabar disebabkan masa yang diambil terlalu lama.

"Eh!? Maafkan Pakcik, Nak...
Pakcik tertidur tadi..."

AIK? Apasal siap bole tidur berdiri orang tua nie? Betul ke tak betul nie...?

"Errr...semuanya ada 73 bijik, Nak...jap Pakcik kira lagi...takut salah"
Eh...? Orang tua nie...orang tanya harga...bukan suruh kira...dah ler pekak....badak pulak tu...
(jangan kurang ajar dengan orang yang lebih tua dari kita oi!)

"Pakcik, saya beli kuih cakoi nie...berapa harga?"
"Seikhlas hati, Nak....PAKCIK NIE TAK BERAPA NAMPAK.....BUTA sejak kecik..."
Emm....?!? Aku rasa curiga tapi kesian pun ada. 
Bercampur-baur....

"Betul ke nie pakcik?"
"Betullll....bayar la berapa pun janji ikhlas...."  
"Betul nie?"
"TANG BAYAR JAK SIA!!" (*slang Sarawak- Nak bayar, bayar ajelah!)
Okey...laa....
Aku mencapai dompet dan menghulurkan duit kepada ORANG TUA BUTA tu...
"Pakcik ambik ni....buat belanja, ikhlas nie...simpan baik-baik"

"Terima kasih, Nak...Tuhan ajer yang dapat balas budi baik Anak..."
Bercucuran air matanya sambil membelek-belek duit tersebut...
Aku tersenyum. Sambil mencapai kuih cakoi tersebut.
Dan secara 
tiba-tiba....

"EH? RM50?!...banyak sangat nie, Nak...tapi takpe la Pakcik simpan buat belanja...terima kasih lagi ye Nak...?"
Kata orang tua tu sambil berlalu meninggalkan aku dengan kuih cakoi yang baru aku 'beli'. terpinga-pinga macam PINGU sendirian.

WHAT THE HELL?!?....ORANG BUTA KE TU?!!

(Morale: janganlah mencari untung dengan menipu orang lain....hmmm...)